POEZIJA

MAGDA

Juni 2017

Osječkom caffeu “Valentino”, nekada

 

Bilo nas je najviše dvadesetak odanih.

 

Viđali smo se skoro pa svaki dan.

 

Prvi je rekao

da u svakoj mrtvoj rijeci

i svakome potoku za velikih suša odemo pokupiti

već mrtvima posve dosadno

čisto, staro zlato.

 

Drugi je donio nož.

 

Snježa je bila na raskrižju Sjevera, Juga

Istoka i Zapada. Prva je otišla do potoka

sama sa svojim nestalim djetinjstvom

i svim njegovim smrznutim sjenama.

 

Voljela je sama hodati po inju.

 

Jedino po tome, sada to znam, bili smo svi isti.

 

Imala je darova za sto tuđih života.

 

Pažljivo je svakoga dana svakome dala posve jednak dio.

 

Kada je bila sama

odlazila bi u baštu tražiti

odavna ovdje negdje

zakopano malo, ledeno zvono.

 

Treći  je volio samo sebe

glumio je da pjeva u very, very dark art bendu.

 

Kada mu je kći uglednoga

sveučilišnoga profesora postala buduća

rekao je da se svi nosimo u tri pičke

svoje luzerske materine.

 

Četvrta je bila ona koju sam stvarno volio.

 

Pijan zaspao u snijegu

promukao lajao bez glasa na mjesec

samo da još malo ne svane dan.

 

Sve ostalo poslije

bila je samo vlažna, jalova pljeva

i plijesan u muškim i ženskim zahodima

i bedrima.

 

Tako bih to onda napisao.

 

Plakali smo nad svakim strašilom

umrlim od sunčanice

razapetim sa nečijim starim slamnatim šeširom.

 

Nitko nije pozvao najobičniju narikaču

da nam bar malo pomogne oko stihova.

 

Tako sam ja počeo pisati pjesme.

 

A onda je pod našim nogama protrčao štakor.

 

Nitko nije rekao ništa.

 

Peta je pitala kada stiže šesta i otišla u Italiju.

 

Ponekad je vidim

danas živi u Krku i od kućica puževa

gipsa i blata čini istinska čuda.

 

Ta bića ja zovem čuvarima knjiga.

 

Sedma je imala usne zašivene crnim koncem

kao pravoslavna kaluđerica u filmu Banović Strahinja.

 

I danas i luta i pluta od krstače do oklopnjače

hoda od križa do krsta pokisla do gole kože

od Hrista do Krista i natrag u noćni, samotni grimiz.

 

Ne igraj se s noćnim leptirima.

 

Nisu to oni iz trbuha.

 

Vjeruj mi, ja sam ljudožder

posljednji iz svojega plemenitoga roda.

 

Osmi je istinski želio spavati sa svojom mamom

u čemu je imao potpunu podršku svojega oca

koji mu je za rođendan kupio

naravno, s maminim blagoslovom

prvu gitaru da svira post/punk.

 

Deveti i ja, koji se u ovoj pjesmi ne brojim

udarali smo u vlaku od Belog Manastira do Osijeka

u pravi, plavi tamburin.

 

Nakon pjesme naplaćivali smo dodatnu putarinu

premorenim putnicima.

 

Ništa veliko, za pivo i pljuge u Osijeku.

 

Tamburin smo dugo močili u tinti

tamnoplavo je štrcalo svud uokolo nas.

 

Dobili smo dodatnu hiljadarku od svakoga putnika.

 

Kada smo stigli i stali na svoje mjesto na korzu

nikome još nije padalo na pamet bar još dva sata

izići na asfalt koji se brzo topio

pun pahulja topola s one strane Drave

gajtan za samoubojice raste!

 

Kada je asfalt opet zgusnuo vidjeli smo kosti

životinje koju je vrućina pojela toga istoga poslijepodneva.

 

Nitko nije znao čije su?

 

Zapali kuću svakome tko na tavanu ili u podrumu

čuva mišolovke i stupice! Ostavi samo jednu

onu za gazdu, kada nag bude probao hodao po inju!

 

Smrtna su zamka sve pjesme o Tebi, slobodi i meni.

 

Tako se u vis podizala i sinagoga od ganc nove žice.

 

Deseta je zadnji puta viđena u venecijanskoj gondoli

bez maske, gdje je od kuge liječila hrvatske performere.

 

Jedanaestoga je raznijela tenkovska granata u Dalju.

 

Ma koji kurac gospodine M. vi znate

o tome kako je to umrijeti na šlepu

pokriven dekom koja je u potpunoj panici

ponijeta usred ljeta u kaosu

dok su mostovi letjeli u zrak

kao ranjene sove ˛

i zgasla Böhmeova praskozorja.

 

Beskraj ne zna ništa drugo nego izmišljati samoga sebe.

 

Like a Rolling Stone.

 

I ništa više.

 

Nikoga tih dana nije bilo u staroj vjetrenjači

u kojoj je Ivana Šojat skrila i čuvala sve svoje mjesečare

da baš ni jedan ni slučajno i zauvijek ne zaluta u vremenu.

 

Brinula se da kradom stigne bazgino brašno.

 

Cijedila sirup, krupne bijele cvjetove zove i slaka

sušila za zimski čaj po rijetkim, čitavim krovovima.

 

Dvanaesti je uzeo stolicu u Valentinu

podigao je u vis i svirao kao svoj iznenada pronađeni  trombon.

 

Citirao je napamet cijeloga Hegela.

 

Plesalo se usred podneva.

 

Kod Vuleta kupovale knjige i ploče Swansa i Mazzy Star.

 

Pilo, molilo i klelo, sve u isti tren.

 

Sejdefa je rekla, štakori mi majku buđaše.

 

Grogi je kopao kanale preko studentske iskaznice.

 

Prvi je na krovu Studentskoga centra upoznao pravu Elisu Day.

 

Uvijek će imati to jedno jutro prednosti

nikad mu nitko neće biti

baš nimalo sličan, nikoga od nas nije dotaknulo

ono što njemu živi u oku, sluhu i pogledu.

 

Trinaesti je usred ničega otvorio kino.

 

Sam si iz tabana izvadio otrovan trn.

 

Usred Osijeka posadio kukuruz.

 

Prezirao je ljude s ručnim satovima.

 

Grogi i ja smo ih oduvijek obožavali

i kupovali kazaljke po dvostruko većoj cijeni.

 

Liš je nekada pjevao ja imam dva ja ja.

 

Od šegrta u belomanastirskome poduzeću za sprovode

užicao sam mu mramornu ploču na koje je urezano:

 

METROPOLIE  TRANS.

 

Rekao mi je da je tu ploču zakopao negdje u okolici Osijeka.

 

Četrnaesti si je sam utetovirao broj.

 

Petnaesti je rekao kako je od jučer

evidentiran kao ovisnik i diler

jer su mu u džepu jakne našli jedan joint.

 

Kaže istina da su drugome koji je skupa s obitelji

davno pobjegao na pustaru

policajci na odlasku

nakon još jednoga uzaludnoga pretresa

slučajno ugledali puno veći joint

koji je netko od biciklista vikendaša

dopola skrio pa zaboravio

u gnijezdu lastavice na trijemu!

 

Nitko više nije volio smrt.

 

Tako sam znao da sasvim sigurno stiže

sa svih svojih sto milijuna poljubaca

koji su mirisali na mazut, barut i blato.

 

Blatne su bile i obale Drave

kada su njome počeli plutati leševi.

 

Nitko od njih nije nosio nikakvu uniformu.

 

 

S Dijom P. često pijem kavu, pričamo o knjigama.

 

Eto, zadnja koju mi je posudila bila je

“Vječiti povratak fašizma” Roba Reimena.

 

Bude mi lijepo

već u podne uz nju nađem svoj potpuni mir.

 

Šesnaesti je rekao ja sam ti rođendan

s krive si se strane Drave, sinko rodio.

 

I bio je u pravu, jedan drugi

maskiran u seoskoga sladoledara

digao je u zrak sve crkve i hramove

u okrugu Sinistra i Baranji.

 

Sedamnaestu sam već volio posve drukčije

rekla mi ja zar ti stvarno ne vidiš

da imam skoro pa šezdeset godina?

 

Osamnaesta je, ma gdje bili, kada je odlazila u toalet

rekla da hotelski televizor odvrnem do kraja

sve dok se ne vrati i kaže mi pogledom

da sam sve malo preozbiljno shvatio.

 

Zbog nje znam gdje ću si na pustari sam iskopati grob.

 

Nikoga neće biti na posljednjoj večeri

jest ću samo sirovu koprivu i piti rosu s imela

uokolo Zlatne Grede.

 

A onoj kojoj možda najviše dugujem

nikada nisam rekao da sam

i ja čitao Frankla jer, previše se tu Mirta

sumnjivih nakupilo anđela.

 

Kada me bog opet pronađe

reći ću mu da mi pomogne da je nikada ne zaboravim

naslonjenu na dovratak s pogledom

na pust hodnik bolnice.

 

Samo su čistačice izlazile iz soba s kantama i džogerima

kao da se poput najtiših ptica

u prohladnosti neke tihe šume

sele s grane na granu i spremaju na san.

 

Devetnaestoga sam volio kao sina

nigdje nije više bilo oltara kada sam ga iz dana u dan

ubijao glađu i votkom na žrtveniku za židovsku sirotinju

koja nije nikada stigla do Muzeja Guggenhaim

u New Yorku.

 

Darko Jerković otkrio je sam samcat

podzemni put do Valhalle

ali nikome, osim možda Nikoli Kučaru

nije htio reći što je ondje čuo i vidio.

 

Smrt nije ništa slično medovini.

 

Dvadesetu sam, nakon previše godina i godina

  1. svibnja 2016., vidio u onom istom kafiću

o kojemu su najviše pričali i kurčili se oni

koji u njemu nisu nikada bili duže od pet rundi.

 

Nakon što je, kao i prije

ovoga puta taksijem

točno iza ponoći otišla kući pa u Varaždin

i ostavila me samoga da na šanku

pijem pivo i rakiju, šmrčem speed i do jutra pušim skank

odlučio sam joj kupiti pola prstena.

 

Bih, ali nemam za više.

 

I danas se zove Magda

nasmije se i kaže Reš Bači

samo nas dođi i opet ponekad potraži.

 

Svi stižemo najkasnije

za pet do deset minuta

goli i mrtvi

tako je tužno

u osječko kasnoproljetno jutro

gorko, gorko i sve gore

plakati za živima

i biti ravnodušan prema mrtvima:

 

Where all the flowers gone

Where all the soldiers gone

Where all the young girls gone

 

long time ago.

 

In a galaxy

 

far far away.