POEZIJA

CRNE MISLI I BIJELA KRALJICA

Juni 2017

post image

Darija Žilić, rođena je 1972. u Zagrebu. Diplomirala je povijest i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Piše poeziju, kritiku, prozu i esejistiku, prevodi s engleskog suvremenu američku i englesku književnost. Dugogodišnja je voditeljica programa „Mama čita“ u Multimedijalnom institutu u Zagrebu. Objavljivala je eseje i kritičke prikaze o suvremenoj poeziji, teoriji i aktivizmu u časopisima, te brojne intervjue u različitim časopisima i portalima. Stalna je suradnica na Trećem programu Hrvatskog radija, surađivala je na projektu Školske knjige Leksikon hrvatske književnosti – djela. Pjesme su joj prevođene na talijanski, albanski, bugarski, slovenski i engleski jezik. Objavila je više zbirki poezije, kratke proze i ogleda o suvremenom pjesništvu, književnosti i filmu. Dobitnica je nagrade Julije Benešić za književnu kritiku i nagrade Kiklop za pjesničku zbirku godine 2011. Živi u Velikoj Gorici.

Crne misli

 

Pojave se niotkud, u dugim danima

Bez strukture. U krevetima, ispod plahti,

Sa ostalim životinjama koje samo djeca vide.

Meškolje se, trljaju oči kao netom probuđeni ljudi,

I nikako se ne možeš od njih maknuti. Tu su, pa

Što bude. Možda se svijet ipak neće raspasti, možda

Će svijeća dogorjeti do kraja.

Crne misli, kao rojevi muha u toplo ljetno večer,

Kao mravi koji danima ne odlaze iz hodnika,

Meškolje se, rimuju, plaze, umnožavaju, pa se onda

Polako, same od sebe, kao ptice bez razloga,

Zalijeću u tuđa njedra i nakon jakog udarca,

Brzo ugibaju.

 

 

Bijela kraljica

 

Došla je sedma godina i ona je konačno

Raščistila s imaginarnom ljubavlju.

Ona ponovo, kao nekad, provodi jutra

pred ekranom na kojem se nižu

Slike: nisu osunčane, nema mora niti

Sjajila, niti mornara i onog ushita koji se

Pojavi kad umorni putnici shvate da i more

Ima svoj kraj. Nakon dvije, tri pjesme,

Ona se, kao nekad, baca u veliki krevet

I vodi ljubav s novom, nestvarnom ljubavi:

Uzdiše, preokreće se, kao da zimski vjetar

Ulazi u nju i oplođuje ju snagom zmije u

Davnom mitu, koja je zavela djevojku i

Ostavila je samu nasred puta, punu želje.

Kasnije, predvečer, kad snijeg bude padao

S krovova, ona će biti sama i mirna,

Kao bijela kraljica usred ugasle divljine.

 

 

Neobični ljudi

 

Oni koji svaki mjesec provedu bar dan

Pored vode, neobični su ljudi.

U pogledu im možete vidjeti one male sive

Ribe koje plivaju u kanalima ili odvodima,

Tko zna kako su se zavukle u zjenice?

Onako neugledne, kao da se prašina na njima

Sasušila. Hodaju ti ljudi kao velike alge po

Gradskim ulicama i raspoloženje im se mijenja

U trenu. Hodaju unatrag, i svaki korak prema dnu

Blizina je mladosti. Takvi ljudi pišu “male povijesti”,

Priče o počecima malog ili skrivenog mjesta,

Priče o livadama i čardacima, djedovima koji su nekad

Živjeli pored danas nestalih rijeka.

Oni pored vatre stvaraju nove kozmogonije i

U prošlosti vide sudbinu svijeta. Nisu putovali, samo

Hodaju vječno istim gradom i njihova spoznaja zbog toga

Nije niti malo okrznuta.

 

 

Nemogućnost

 

Dragi kolega, ne mogu na vrijeme poslati prikaz.

Čim započnem čitati, tijelo se uznemiri, pojave se dvije slike,

Nekoliko boja i par misli. Onda se odmah

Noge pokreću i neka neobjašnjiva toplina prelazi po grudima

I stvara udubljenje odmah ispod prsnog koša.

Pritisak donosi otklon od linearnosti i moguće je

Tek zaboraviti uzroke i posljedice i hvatati u zraku

Tri slike koje su se povezale odmah iznad glave, negdje

Blizu bijelog plafona. Niti snježna svjetlost ne može

Ih  izbrisati. i ostaje samo pisati, pisati, crtati

Nizove koncentričnih krugova koji su začeti u pogledu

Muškarca. I moguće je samo u kotrljanju tijela po

Najvećoj plahti, prepoznati znakove čežnje koja

Svoje stanište nalazi na snijegom pokrivenom krovu.

 

 

Nemogućnost  2

 

Draga urednice, ne mogu  poslati na vrijeme

Prikaz knjige danske spisateljice.

Kad započnem pisati, umjesto analize i stilema,

Vidim samo “Doba praznine” Gillesa Lypovetskog,

Davnu knjigu o narcizmu i postmodernizmu, o jastvima

Koja se ogledaju u staklu retrovizora, i o nestanku

Univerzalizma. Onda mi pogled, umjesto na stihove,

Odluta na instagramm, na tirkizno plavo more koje se

Prelijeva preko rubova ekrana, zajedno s reklamama,

Pomoć psu, čovjeku, slika ptice grabljivice i opet sunce

I otoci na kojima buketi ruža plutaju površinom.

Umorne pjevačice leže u blještavim haljinama na haubama,

Nije važno da li pjevaju. uostalom, tirkizno more svuda će se

Preliti, na jahtama ležat će pjesnici i bolesnici, naftni magnati,

Kako da uopće zamislim dubinu, nakon svega?

 

 

Biljka, ja

 

Sve me je čekalo: ručak, odjeća, čaj,

Nije bilo razlike između mene i sobne biljke,

Možda jedino to da biljke ne čuju zvono ili udarac

Žlicom po vrućem radijatoru.

Sobna biljka i ja krademo svjetlost jedna drugoj,

Moje su ruke manje zelene, noge niti ne osjećam.

A ako napravim pokret, biljka će doći u krevet,

I pustiti korijenje na bijeloj plahti, kao usred svemira.

Kozmos sobe začas će se osušiti: čaj se razliti,

Sunce će se povući. snijeg se već spušta s ruba krova.

Koje je moje poslanje? Svrha svijeta ?

Tko nas uopće može razlikovati?

 

 

Velika spremanja

 

Otvaramo ormare i kapute bacamo na balkone, da se ondje

Danima povijaju na vjetru, ispod krova.

Vrećice s lavandom već su izgubile miris i sad su samo

Kao male nakupine pijeska koji šušti pod prstima i teče

Kao vrijeme, koje sve brže prolazi.

Prvi su dani ljeta, od vrućine nabrekle su nam noge,

Tijela se začas osušila i sagorjela,

Fantazije se zaogrnule toplinom i rasplinule

Na podnevnom suncu. A niti tebe više nema.

Ako se pojavi iznenada miris mora u zraku,

Znat ćemo da je i to samo pričin,

Velike priče razdrobljene kao komadići leda,

I samo sitna jastva svuda oko nas.

Jezera čekaju slabe plivače, ptice sanjaju vodu,

Kontinenti se raspadaju, samo djeca se igraju u parku

i govore o budućnosti.

 

 

Bratislava

 

Petra, Ivana i ja gledamo kroz zamagljen

Prozor mačke u malom kafiću. Sjede pokraj

Ljudi, možda ispijaju kavu. dlake se skupljaju na podu.

U Bratislavi, odmah pored židovske četvrti,

Djevojke satima prebiru po dućanu s maramama

I iznošenim cipelama. I sve je baš kao u Petrinom

Filmu: crvene, žute i plave boje, a okolo posvuda

Tamna mađarska i rumunjska povijest. Povezana.

I ogromna obiteljska kuća u kojoj živi barem šest generacija.

Kako su vulgarni vozači slovačkih autobusa, najradije bi te

Ostavili na cesti, ispred malla s nekom lošom izložbom!

Ivana, u vašem gradu svi studiraju filmsku režiju, zar ne?

Zato i jesu stanovi prepuni ljudi, deset njih kao u realityu,

A samo jedno mjesto, pored vrata ima dostupnu mrežu,

Sve ostalo je offline, izvan vremena.

 

U obližnjem muzeju leže slike iz rata, karikature. Na ulazu

Stoje dječaci s crnim mantilima, koji se samo bahato

Osmjehuju.