Panoptikum 138-139 / Septembar 2017

TRIJUMF FABREOVOG OLIMPA NA 51. BITEFU

Septembar 2017

post image

Maratonski spektakl Jana Fabrea “Olimp: U slavu kulta tragedije” trijumfirao je na 51. Bitefu osvojivši Grand prix “Mira Trailović” za najbolju predstavu, kao i nagradu publike, te nagradu “Politikinog” žirija za režiju. Specijalno priznanje međunarodnog žirija “Jovan Ćirilov” dodijeljeno je  predstavi “(Sa)Slušanje” iranskog reditelja Amira Reze Kuhestanija. Fabreov 24-satni spektakl, koji je eksplicitnom golotinjom izazvao […]

Maratonski spektakl Jana Fabrea “Olimp: U slavu kulta tragedije” trijumfirao je na 51. Bitefu osvojivši Grand prix “Mira Trailović” za najbolju predstavu, kao i nagradu publike, te nagradu “Politikinog” žirija za režiju. Specijalno priznanje međunarodnog žirija “Jovan Ćirilov” dodijeljeno je  predstavi “(Sa)Slušanje” iranskog reditelja Amira Reze Kuhestanija.

Fabreov 24-satni spektakl, koji je eksplicitnom golotinjom izazvao i polemiku u javnosti zbog direktnog prijenosa na RTS-u, proglašen je najboljom predstavom u cjelini na 51. Bitefu. Bitefov Grand prix Fabre je dobio i 1984. godine za predstavu “Moć pozorišnih ludosti”.

Publika ga je nagradila sa ocjenom publike od 4,73 posto, drugo je “(Sa)Slušanje” (4,27), a treće “Carstvo nebesko” (4,09), koprodukcija Narodnog pozorišta i Bitef teatra, u režiji Jerneja Lorencija iz Slovenije.

Fabrov pozorišni jezik, kako je naveo “Politikin” žiri, oživljava avangardno naslijeđe, eklektični je eho Artoovog teatra surovosti i magijske, ritualne prakse. “Fabrovu estetiku karakteriše upadljiva telesnost. Nameću nam se žive skulpture nagih tela glumaca, ali i odurni komadi odranih životinja, koji grade ritualni prostor. Dvadesetčetvoročasovno trajanje predstave takođe je u vezi sa ritualnim aspektom značenja. Rituali podrazumevanju transcendenciju, promenu svesti, što je proces koji traži predanost kroz vreme. Dug je put otkrivanja arhetipskog u nama, povratka nama samima, izgubljenima u haotičnosti savremenog sveta. Fabrova predstava je sredstvo na tom putu, mesto otpora protiv društvene fragmentacije, isečenosti vremena, raskomadanosti života”, naveo je žiri.