Kronika 132 -133 / Septembar 2016
ŽENE U FILMU
Septembar 2016
U organizaciji zagrebačkog pododbora “Prosvjete” i VSNM grada Zagreba posljednje septembarske večeri u zagrebačkom kinu “Grič”održana je tribina “Od partizanke do domaćice: slika žene u jugoslovenskom filmu”. Marijana Stojčić iz Saveza antifašista Srbije, uz moderaciju novinarke Mime Simić govorila je o korelaciji slike žene u jugoslavenskom filmu do kraja 60-tih godina prošlog vijeka sa emancipatorskim […]
U organizaciji zagrebačkog pododbora “Prosvjete” i VSNM grada Zagreba posljednje septembarske večeri u zagrebačkom kinu “Grič”održana je tribina “Od partizanke do domaćice: slika žene u jugoslovenskom filmu”.
Marijana Stojčić iz Saveza antifašista Srbije, uz moderaciju novinarke Mime Simić govorila je o korelaciji slike žene u jugoslavenskom filmu do kraja 60-tih godina prošlog vijeka sa emancipatorskim politikama socijalističke Jugoslavije.
– Slika žene u filmu korespondirala je s društvenim kontekstom i promjenama koje su se dešavale do kraja 60-ih. Na nivou realnosti imamo neverovatan emancipatorski zalet, kako u institucionalnom smislu i zakonskim okvirima do podizanja nivoa obrazovanja i ukupne emancipacije žene, rekla je Marijana, ističući kako je uloga žena bila prikazana i kroz pojedinke i kroz ženski kolektiv.
– Do početka 50-ih godina imamo sliku žene koja se emancipuje kroz borbu, a zatim kroz rad, Od 50-ih godina slika radnice, odnosno žene koje se emancipuje kroz svoj odnos prema radu, polagano biva zamenjena slikom domaćice, rekla je i navela da je uzrok tome javljanje konzumerističkog, potrošačkog mentaliteta.
Pokazatelj promjena u društvu bilo je i (samo)ukidanje Antifašističkog fronta žena (AFŽ) , provedeno 1953. koji je od osnivanja 1942. predstavljao platformu za okupljanje žena u cilju ostvarenja njihovih prava. AFŽ se bavio otklanjanjem posljedica rata, poticanjem odgoja i obrazovanja, izgradnji novih stambenih objekata, kulturnom radu …
U socijalističkoj Jugoslaviji snimljeno je oko 900 filmova, s tim da je istraživanje bilo usmjereno na sliku žene u filmovima do kraja 60-ih, rekla je Marijana, ističući da su i istraživanje i tribine koje su do sada održane u Beogradu i Kruševcu dio projekta “Antifašistički bioskop”.