Kronika 132 -133 / Septembar 2016

ŽENE U FILMU

Septembar 2016

post image

U organizaciji zagrebačkog pododbora “Prosvjete” i  VSNM grada Zagreba posljednje  septembarske večeri  u zagrebačkom kinu “Grič”održana je tribina “Od partizanke do domaćice: slika žene u jugoslovenskom filmu”. Marijana Stojčić iz Saveza antifašista Srbije, uz moderaciju novinarke Mime Simić govorila je o korelaciji slike žene u jugoslavenskom filmu do kraja 60-tih godina prošlog vijeka sa emancipatorskim […]

U organizaciji zagrebačkog pododbora “Prosvjete” i  VSNM grada Zagreba posljednje  septembarske večeri  u zagrebačkom kinu “Grič”održana je tribina “Od partizanke do domaćice: slika žene u jugoslovenskom filmu”.

Marijana Stojčić iz Saveza antifašista Srbije, uz moderaciju novinarke Mime Simić govorila je o korelaciji slike žene u jugoslavenskom filmu do kraja 60-tih godina prošlog vijeka sa emancipatorskim politikama socijalističke Jugoslavije.

– Slika žene u filmu korespondirala je s društvenim kontekstom i promjenama koje su se dešavale do kraja 60-ih.  Na nivou realnosti imamo neverovatan emancipatorski zalet, kako u  institucionalnom smislu i zakonskim okvirima do podizanja nivoa obrazovanja i ukupne emancipacije žene,  rekla je Marijana, ističući kako je uloga žena bila prikazana i kroz pojedinke i kroz ženski kolektiv.

– Do početka 50-ih godina imamo sliku žene koja se emancipuje kroz borbu, a zatim kroz rad, Od 50-ih godina slika radnice, odnosno žene koje se emancipuje kroz svoj odnos prema radu, polagano biva zamenjena slikom domaćice, rekla je i navela da je uzrok tome javljanje konzumerističkog, potrošačkog mentaliteta.

Pokazatelj promjena u društvu bilo je i (samo)ukidanje Antifašističkog fronta žena (AFŽ) , provedeno 1953. koji je od osnivanja 1942.  predstavljao platformu za okupljanje žena u cilju ostvarenja njihovih prava. AFŽ se bavio otklanjanjem posljedica rata, poticanjem odgoja i obrazovanja, izgradnji novih stambenih objekata, kulturnom radu …

U socijalističkoj Jugoslaviji snimljeno je oko 900 filmova, s tim da je istraživanje bilo usmjereno na sliku žene u filmovima do kraja 60-ih, rekla je Marijana, ističući da su i istraživanje i tribine koje su do sada održane u Beogradu i Kruševcu dio projekta “Antifašistički bioskop”.